Nieuwsbrieven bestaan al sinds het begin van het e-mail tijdperk als communicatiemiddel. We krijgen vaak de vraag of dit medium nog wel relevant is in de tijd van sociale mediacommunicatie. We lijsten even op waarom we ervan overtuigd zijn dat nieuwsbrieven nog steeds meedraaien in de digitale wereld!
Wat zijn nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn periodieke elektronische publicaties, waar al dan niet gratis op geabonneerd kan worden. Ze worden in bulk naar een specifieke groep abonnees gestuurd via e-mail. Ze bevatten vaak waardevolle informatie, updates, aanbiedingen en andere relevante inhoud met als doel abonnees op de hoogte te brengen.
Nieuwsbrieven vs. Sociale media
Hoewel er tegenwoordig verschillende vormen van digitale communicatie zijn zoals Facebook, Instagram of Linkedin, zijn nieuwsbrieven het marketinginstrument om direct in contact te komen met je doelgroep. Je boodschap komt rechtstreeks in de mailbox terecht, zonder afhankelijk te zijn van externe algoritmen of platformen waar de boodschap al snel kan verdwijnen in het overzicht van updates.
Nieuwsbrieven bieden bovendien gepersonaliseerde inhoud op basis van de interesses, gedrag of (demografische) gegevens van je abonnees.
Als je het belangrijk vindt om op internet aanwezig te zijn met een website en sociale media dan zijn ook nieuwsbrieven onmisbaar. Een goede nieuwsbrief fungeert eigenlijk als een soort relatiemagazine voor het opbouwen, maar vooral in stand houden van de relatie met je klanten.
De voordelen op een rijtje
- Directe communicatie: Rechtstreeks communiceren met je doelgroep zonder afhankelijk te zijn van externe algoritmen of sociale media platformen. Je hebt volledige controle over de inhoud en timing van je boodschap.
- Gerichte marketing: Je kan specifieke doelgroepsegmenten bereiken en gepersonaliseerde inhoud leveren op basis van interesses, gedrag of (demografische) gegevens van je klanten. Dit zorgt voor meer webbezoeken en een hogere betrokkenheid en conversie.
- Opbouwen van klantrelaties: Nieuwsbrieven bieden de mogelijkheid om een langdurige relatie op te bouwen met je klanten. Door waardevolle en relevante inhoud te delen, kun je vertrouwen en loyaliteit opbouwen, waardoor je merk in de aandacht blijft bij je doelgroep.
- Snel en Goedkoop: Je kan snel inspelen op actualiteiten en snel veel mensen bereiken over je diensten en producten. Het is goedkoper dan klanten rechtstreeks een brief te sturen.
- Marketing automatisatie: Zet real-time informatie van je contacten om in automatische flows. Connecteer naadloos met je CRM of e-commerce platform om je contacten synchroon te houden en je e-mails te optimaliseren.
- Meetbaarheid en analyse: Met nieuwsbrieven kun je de prestaties en effectiviteit van je marketinginspanningen meten. Weet welke e-mails werken en waar bijsturing nodig is. Zo heb je alle informatie voorhanden om het de volgende keer nog beter te doen.
Bij cognix zijn we fan van de directe communicatie vorm die nieuwsbrieven bieden, zo kunnen we snel en betrouwbaar de juiste aandacht trekken bij de juiste personen. Bij cognix hebben we ons eigen nieuwsbrief platform “nieuwsbriefversturen.be”. Wil kijken hoe we dat doen? Surf dan even naar nieuwsbriefversturen.be!
Ilse Hamers
Ilse is onze creatieve duizendpoot, ze kent alles van grafisch ontwerp en ook de drukwerkwereld kent voor haar geen geheimen. Fotografie is haar bijkomende passie, en dat is handig want aandacht trekken we ook met de juiste kiekjes!