cognix.

Algemene voorwaarden

Artikel 1 — Algemeen 

  1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke dienst, product of prestatie verstrekt door en elke overeenkomsten van of met Cognix, dan wel één van haar vennoten, partners, medewerkers, freelancers of stagiairs (of enige andere persoon voor wie Cognix aansprakelijk kan worden gesteld) ten behoeve van een cliënt, behoudens andersluidend voorafgaandelijk schriftelijk akkoord tussen de cliënt en Cognix. 
  2. De klant aanvaardt deze voorwaarden zonder enig voorbehoud, met uitsluiting van zijn eigen voorwaarden, die in geen geval tegen Cognix kunnen worden ingeroepen, zelfs niet wanneer ze na de onderhavige voorwaarden werden medegedeeld. Deze Algemene Voorwaarden primeren op de voorwaarden van de klant of derde, ook indien Cognix deze niet uitdrukkelijk geprotesteerd heeft. Alle andere voorwaarden dan deze Algemene Voorwaarden moeten door Cognix schriftelijk bevestigd worden. 
  3. Cognix is de handelsbenaming waaronder Cognix met maatschappelijke zetel te Kerkhofstraat 28, 2960 Brecht, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0803.607.287 haar activiteiten, zijnde het verstrekken van activiteiten binnen de reclame en grafische sector in de meest ruime betekenis van het woord, uitoefent. 
  4. Indien hierna Cognix wordt vermeld, dan wordt hiermee aldus Cognix alsmede diens vennoten, partners, freelancers, medewerkers en/of stagiairs bedoeld, desgevallend en mits toestemming van de cliënt gezamenlijk handelend. 
  5. De algemene voorwaarden kunnen onderhevig zijn aan veranderingen en dienen dan ook door de klant bij elk bezoek te worden herlezen. De algemene voorwaarden zijn van kracht vanaf hun publicatie online. 

 

Artikel 2 — Definities 

  1. Cognix: de handelsbenaming waaronder Cognix met maatschappelijke zetel te Kerkhofstraat 28, 2960 Brecht, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0803.607.287 haar activiteiten, zijnde het verstrekken van activiteiten binnen de reclame en grafische sector in de meest ruime betekenis van het woord, uitoefent. 
  2. Klant: is degene die de order (opdracht/bestelling) plaatst. De ondertekenaar die, in eigen naam of in hoedanigheid van mandataris, een bestelling plaatst.. 
  3. Ondernemer/onderneming: (a) iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent; (b) iedere rechtspersoon; (c) iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid.
  4. Overeenkomst: de verkoop-, diensten- en onderhoudsovereenkomst, afgesloten met Cognix, inclusief de onderhavige aanvaarde algemene voorwaarden. 
  5. Leverancier: is degene die het order aanvaardt en uitvoert, zijnde Cognix. 
  6. Design: Cognix staat voor de vormgeving en ontwikkeling van uw print (drukwerk), web (websites, webapplicaties en webwinkels) en media (sociale media en beeldvorming) . Samen met haar grafische ontwerpers en ontwikkelaars staat Cognix in voor een persoonlijke en open aanpak. De doelstelling is om de wensen en behoeften van de klant te voorzien. De klant heeft steeds rechtstreeks contact met Cognix in de onderhandeling en opvolging van de ontwikkeling.. Cognix staat u vanaf aanvang bij met advies en tips. Designs of elementen ervan kunnen ingekocht worden bij derden of onderleveranciers. Cognix heeft geen verplichting om alle designs of onderdelen ervan exclusief te ontwikkelen.
  7. Ontwikkeling: Cognix staat in voor de opmaak volgens de regels van de kunst en de professionele vereisten binnen de sector. Cognix en de klant overleggen welke de vereisten zijn van de site en op welke manier deze zullen kunnen worden gerealiseerd. Op de offerte zal in het invulvak het akkoord over de ontwikkeling worden genoteerd. 
  8. CMS: CMS is de softwaretoepassing waarmee de klant eenvoudig bepaalde teksten en/of afbeeldingen kan wijzigen of plaatsen en een webshop kan beheren. 
  9. Hosting: Onder hosting dient te worden verstaan de updates en de huur van de geïnstalleerde modules op de website, de upgrade van de core, onderhoud van de broncode en het installeren van de nieuwste versies software. Onder de hosting biedt Cognix een krachtig hostingpakket in professionele datacentra wereldwijd, een back-up van de website volgens het afgesproken modulair pakket en oplevering van de domeinnaam van de klant. 
  10. Meerwerken: Alle werkzaamheden die aanvullend dienen te worden uitgevoerd naast wat werd overeengekomen in de ondertekende offerte. Onder meerwerken dienen ook alle situaties te worden begrepen waar Cognix tijdens het uitvoeren van de initiële overeenkomst het voorziene werkschema dient aan te passen en/of aan te vullen door aan hem verkeerd meegedeelde informatie dan wel door een door de klant verkeerde voorstelling van zaken. Meerwerken worden uitgevoerd aan € 85.00 excl. BTW per uur. 
  11. GDPR: General Data Protection Regulation (Algemene Verordering Gegevensbescherming AVG) Cognix is onderworpen aan de toepasselijke wetgeving in het kader van de gegevensbescherming zoals zij op moment van ondertekening van de overeenkomst van kracht is. Voor de specifieke definities en regeling inzake verwijst Cognix naar de overeenkomst voor de verwerking van gegevens die door de klant werd ontvangen en voor akkoord ondertekend. 
  12. Verkoop/overeenkomst op afstand: Elke overeenkomst tussen een onderneming en een consument inzake goederen of diensten die wordt gesloten in het kader van een door de onderneming georganiseerd systeem voor verkoop van goederen of diensten op afstand waarbij, voor deze overeenkomst, uitsluitend gebruik gemaakt wordt van een of meer technieken voor communicatie op afstand tot en met de sluiting van de overeenkomst zelf. 

 

Artikel 3 — Voorwerp van de overeenkomst 

  1. De overeenkomst behelst één of meerdere goederen en/of diensten zoals door Cognix aangeboden, zoals aangegeven in de offerte. 
  2. Cognix behoudt zich het recht voor om onmiddellijk alle contractuele verplichtingen ten overstaan van de Klant op te schorten tot na de gehele betaling van alle openstaande schulden.
  3. De Klant erkent dat hij alle nodige inlichtingen heeft gekregen inzake de goederen en/of diensten die Cognix aanbiedt en dat hij vrij uit de hem aangeboden betaalformules en werkwijzen van dienstverlening heeft kunnen kiezen, zowel in functie van het gewenste resultaat als budget. 
  4. De particuliere klant heeft het recht om bij een verkoop op afstand binnen een termijn van 14 kalenderdagen, te rekenen van de dag die volgt op die van de ondertekening van de overeenkomst, zonder kosten de overeenkomst stop te zetten. Voormeldverzakingsbeding geldt niet voor klanten die als onderneming/ ondernemer worden aanzien. 
  5. Bij annulering van de overeenkomst na 14 dagen maar voor aanvang van de werkzaamheden is de Klant een forfaitaire schadevergoeding van € 350,00 excl. BTW verschuldigd.
  6. Bij annulering van de overeenkomst na 14 dagen maar na aanvang van de werkzaamheden zijn alle vorderingen uit hoofde van de overeenkomst en direct daarmee samenhangende overeenkomsten onmiddellijk en in zijn geheel opeisbaar. 

 

Artikel 4 — De geleverde diensten in formules en pakketten 

  1. De door Cognix aangeboden diensten worden aangerekend conform de overeengekomen en aangeboden offertebedragen. 
  2. Cognix biedt haar klanten één manier aan om tot betaling van de offerteprijs van de aangeboden diensten over te gaan: de “formule vaste prijs”.  
  3. Formule Vaste Prijs: De klant betaalt 2 voorschotten van 45%, respectievelijk na aanvaarding van de offerte en na aanvaarding van het design en een eindsaldo van 10% na oplevering. 

 

Artikel 5 — Prijsaanvragen, prijsaanbiedingen 

  1. Een klant die Cognix verzoekt een proefmodel, ontwerp, tekst, film of welk voorbereidend werk ook te leveren, zonder uitdrukkelijk voorbehoud, verbindt er zich toe nadien de bestelling aan Cognix toe te vertrouwen of hem voor het geleverde werk te vergoeden.
  2. Iedere prijsopgave is slechts bindend voor het aantal exemplaren dat oorspronkelijk werd opgegeven. 
  3. Auteursrechten zijn nooit begrepen in de geleverde ontwerpen. De door Cognix ontworpen modellen, teksten, tekeningen, bladschikkingen, lay-outs, schetsen, interpretaties en dergelijke, blijven dan ook haar eigendom. De klant kan er voor of na levering van het werk de overdracht niet van eisen. 
  4. Wijzigingen van lonen, sociale voordelen en lasten, prijsschommelingen van grondstoffen, valutawijzigingen, indexschommelingen en andere niet te voorziene omstandigheden op het ogenblik van de offerte of van de aanvaarding door de klant, machtigen Cognix tot evenredige prijsaanpassing. 

 

Artikel 6 — Bestellingen 

  1. Wie order of opdracht tot uitvoering geeft wordt verondersteld daartoe gemachtigd te zijn. Cognix wijst hierbij alle aansprakelijkheid tegenover derden af. De klant is tevens aansprakelijk voor de betaling van de rekeningen, zelfs indien de klant verzoekt deze aan derden te factureren en indien Cognix hiermee heeft ingestemd. De klant is tevens aansprakelijk voor inbreuken op wettelijke bepalingen inzake auteursrecht, reproductie, artistiek of industrieel eigendom, oneerlijke concurrentie, beschermde producten en dergelijke, wanneer hij een bestelling doorgeeft. Hij vrijwaart Cognix uitdrukkelijk van alle financiële of gerechtelijke gevolgen die hieruit voortvloeien. 
  2. Bij laattijdige levering door de klant van teksten, tekeningen, media of gelijkaardig, waardoor het werk vertraging oploopt, wordt alle verdere verantwoordelijkheid door Cognix afgewezen. Dit is tevens het geval bij onderbrekingen voor wijzigingen. Stopzetting in een bepaald stadium van de opdracht geeft Cognix het recht alle kosten tot op dat ogenblik aan te rekenen, alsmede de kosten voor het inhalen van voorraden die nodig waren voor de uitvoering van het gehele werk. 

 

Artikel 7 — Proefdruk 

  1. De klant kan steeds verzoeken om proefdruk van de uit te voeren bestelling. Deze kan geleverd worden in twee exemplaren waarvan één gedateerd en met ‘goed voor druk’ eigenhandig geschreven en ondertekend, aan Cognix wordt teruggezonden, waardoor alle verantwoordelijkheid omtrent fouten, weglatingen of gebreken uit hoofde van Cognix vervallen. De proeven worden geleverd op gewoon papier. Proeven, identiek aan de voorwaarden gesteld aan het eindproduct, worden afzonderlijk in rekening gebracht.
  2. Keuze van lettertypes, bladschikking en vormgeving wordt aan het oordeel van Cognix overgelaten, tenzij anders bedongen. Bij proefdruk aangebrachte wijzigingen die een verandering aan deze keuze betreffen of auteurscorrecties inhouden die een wijziging, verbetering of weglating betreffen, zullen extra in rekening gebracht worden. Een opdracht tot proefdruk dient steeds bij de prijsaanvraag vermeld te worden; vertraging opgelopen door proefdruk die niet op dit tijdstip werd opgegeven, valt buiten verantwoordelijkheid van Cognix. Tenzij anders schriftelijk overeengekomen, dient de correctie van de proefdruk binnen de drie werkdagen aan Cognix teruggezonden te worden. 
  3. Als de klant digitale bestanden ter beschikking stelt zonder uitgeprinte versie, dan draagt Cognix geen enkele verantwoordelijkheid voor het resultaat van de uitbelichting. Bij digitale bestanden moet de klant zelf de originele bestanden bewaren en is hij verantwoordelijk voor de kwaliteit van de bestanden. Telefonische en mondeling meegedeelde verbeteringen worden bij betwisting slechts erkend als zij schriftelijk werden bevestigd. 

 

Artikel 8 — Leveringstermijn 

  1. Cognix verbindt er zich toe haar diensten te leveren binnen een redelijke termijn en minstens op de datum die in samenspraak tussen Cognix en de Klant is bepaald. Deze verbintenis is niettemin slechts een inspanningsverbintenis. 
  2. De aangeduide leveringstermijnen zijn louter indicatief en niet bindend voor Cognix. Bij abnormale vertraging in de levering heeft de Klant echter het recht om de overeenkomst per aangetekend schrijven en zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden op voorwaarde dat Cognix nog steeds niet heeft geleverd binnen een periode van één (1) maand nadat Cognix hiertoe door de Klant per aangetekende brief in gebreke werd gesteld. De Klant verzaakt uitdrukkelijk aan elk ander mogelijk verhaalsmiddel, in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding. 
  3. Laattijdig afleveren van teksten en modellen, correcties, drukproeven en dergelijke, door de klant, alsmede het laattijdig geven van het order tot definitief afdrukken kan de leveringstermijn verlengen en de kosten verhogen. 
  4. Bij uitdrukkelijk bedongen leveringstermijnen, op schrift gezet bij de bestelling, begint de termijn te lopen vanaf de eerste werkdag, volgend op het overhandigen van alle materialen, teksten en documenten nodig om het werk te kunnen aanvangen. 
  5. Voor het uitvoeren van een werk, op verzoek van de klant binnen een kortere termijn dan welke normaal voorzien was, worden extra kosten in rekening gebracht. 

 

Artikel 9 — Bewaring materiaal, risicomaterialen van klant 

  1. Cognix is niet verplicht om eender welke vorm van digitaal of niet-digitaal materiaal behorende tot de klant in bewaring te nemen. Als toch een bewaring wordt overeengekomen kan hiervoor een toeslag gevraagd worden naargelang de belangrijkheid van de stukken. Hoe dan ook zal Cognix niet kunnen gehouden zijn door de wettelijke bepalingen inzake bewaarneming aangezien de bewaking van de zaak niet het hoofddoel is van de partijen. 

 

Artikel 10 — Toegestane afwijkingen 

  1. Cognix dient zich te houden aan bepaalde voorwaarden voor toeleveringsbedrijven voor het inslaan van papier en andere materialen. Deze voorwaarden zijn eveneens van toepassing op de klant en behandelen het aanmaken van papiersoorten, riemgewichten, afmetingen, geringe kleurverschillen, hoeveelheden en dergelijke. Daarom zijn volgende geringe afwijkingen steeds toegestaan: a) een speling van maximum 10 pct. meer of minder in oplage naargelang de grootte van de bestelling, in dikte van papier of karton, in het gewicht van de drukdragers. Eventuele meerexemplaren worden aan eenheidsprijs doorgerekend; b) lichte verschillen in kleur, zuiverheid, gladheid, aanblik, satinering, eenvormigheid, van voor- en achterzijde van de drukdragers zelfs indien zij voorkomen in eenzelfde levering of fabricage of gedeelten ervan; c) bij ingewikkelde of moeilijke afwerking moet een verhoging van het toegelaten percentage worden toegestaan; d) volkomen overeenstemming van te reproduceren kleuren kan, gezien de aanmaak en veranderlijkheid van inkten en inktgeving niet worden gewaarborgd. Een lichte afwijking moet worden toegestaan. 

 

Artikel 11 — Eigendomsrechten 

  1. Websites, grafische designs, broncodes en software ontworpen door Cognix mogen in geen geval gekopieerd worden, tenzij mits schriftelijke toestemming van Cognix. De door Cognix ontwikkelde website wordt opgenomen in het referentieportfolio. Klanten die dat niet wensen kunnen zich niettemin verzetten tegen deze vermeldingen. 
  2. Alle rechten van intellectuele eigendom ter zake van de producten en/of diensten als mede de ontwerpen, programmatuur, documentatie en alle andere materialen die worden ontwikkeld en/of gebruikt ter voorbereiding of uitvoering van de overeenkomst tussen Cognix en de klant, dan wel die daaruit voortvloeien, berusten uitsluitend bij Cognix of diens leveranciers. De levering van producten en/of diensten strekt niet tot enige overdracht van de rechten van intellectuele eigendom. De klant verkrijgt slechts een niet exclusief en niet overdraagbaar gebruiksrecht tot het gebruik van de producten en resultaten van de diensten voor de overeengekomen doelstellingen. De klant zal zich bij zulk gebruik strikt houden aan de voorwaarden, neergelegd in de algemene voorwaarden of anderszins aan de klant opgelegd. De klant zal niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Cognix de producten en resultaten van de diensten op enige wijze geheel of gedeeltelijk openbaar maken, verveelvoudigen, aanpassen of aan een derde beschikbaar stellen. De klant zal aanduidingen van Cognix of haar leveranciers betreffende auteursrechten, merken, handelsnamen of andere rechten van intellectuele eigendom niet verwijderen of wijzigen. Cognix staat ervoor in dat zij gerechtigd is het genoemde gebruiksrecht aan de klant te verstrekken en vrijwaart de klant tegen eventuele aanspraken van derden ter zake. Deze bepaling is niet van toepassing indien en voor zover de producten en/of resultaten van de diensten zijn gewijzigd en/of indien deze zijn geleverd in samenhang met goederen van derden, tenzij de klant in het laatst genoemde geval aantoont dat de aanspraken van derden uitsluitend betrekking hebben op de door Cognix geleverde producten en/of resultaten van de diensten. 

 

Artikel 12 — Levering 

  1. De levering geschiedt ten huize van Cognix. Verpakkingskosten en vervoerskosten zijn voor rekening van de klant. Bij franco levering wordt steeds de goedkoopste vervoerregeling getroffen; wenst de klant een andere regeling dan zijn de meerkosten te zijnen laste. 
  2. De goederen reizen steeds voor risico van de klant. Cognix kan niet aansprakelijk gesteld worden voor vertragingen of oponthoud, tenzij door zijn schuld of de schuld van zijn aangestelden of lasthebbers veroorzaakt. 
  3. De Klant dient bij ontvangst van de goederen en/of oplevering van de diensten na te gaan of deze conform zijn/haar bestelling werden geleverd. Wanneer de Klant vaststelt dat de goederen en/of diensten niet conform de bestelling zijn en/of er mogelijks beschadigde goederen zijn, dient men op de leveringsbon een voorbehoud te maken van aanvaarding van de levering. Bij afwezigheid van dergelijke voorbehoud op de leveringsbon, worden de goederen en/of diensten onherroepelijk geacht te zijn aanvaard, als zijnde conform met de geplaatste bestelling en aldus vrij van zichtbare gebreken en/of beschadigingen. 
  4. Een niet-zichtbaar gebrek dient de Klant binnen de 2 werkdagen na de ontdekking en uiterlijk binnen de 3 maanden na op-/aflevering van goed en/of dienst per aangetekend schrijven aan de maatschappelijke zetel van Cognix te melden. 
  5. Het in ontvangst nemen van de goederen zonder aantekening op de afleveringsbon of verzendingsnota, geldt als bewijs van ontvangst in degelijke staat. 

 

Artikel 13 — Contractduur en beëindiging 

  1. Een abonnement (web hosting, domeinnaam, onderhoudscontract) wordt, tenzij anders vermeld op de offerte of factuur, voor minimum 3 jaar afgesloten. Dit abonnement wordt na deze periode jaarlijks stilzwijgend verlengd, tenzij de opdrachtgever expliciet vraagt zijn abonnement op te zeggen. Deze opzegging dient schriftelijk (aangetekende post) of via e-mail uiterlijk 3 maanden vóór de einddatum van het abonnement doorgegeven te worden aan Cognix. Voor overige overeenkomsten gelden de afspraken gemaakt tijdens de bestelling. 
  2. De annulatie van een bestelling door de klant is mogelijk zolang Cognix haar werkzaamheden nog niet heeft aangevat en mits betaling van een schadevergoeding van 30% van de overeengekomen prijs, met een minimum van € 100,00 excl. BTW. 

 

Artikel 14 — Klachten 

  1. Op straf van verval van recht moet iedere klacht worden aangetekend en binnen de acht dagen na ontvangst van de goederen worden overgemaakt. De klant die de levering binnen deze acht dagen niet op zijn degelijkheid heeft onderzocht, wordt verondersteld de levering conform de bestelling te hebben bevonden. De vorderingen op grond van verborgen gebreken dient te worden ingesteld binnen een korte tijd na vaststelling van de gebreken. 
  2. Indien de klant nalaat levering te ontvangen, begint de termijn van acht dagen te lopen vanaf het ogenblik van de ontvangst van een afleveringsnota, verzendingsdocument of gelijkwaardig, of bij gebrek hieraan bij ontvangst van de factuur. 
  3. Gedeeltelijke benutting van het geleverde heeft de aanvaarding van het geheel tot gevolg. Gebreken aan een gedeelte van de levering, geven de klant niet het recht tot afkeuring van het geheel. Cognix behoudt zich het recht voor levering van goed uitgevoerd werk in de plaats van eventueel foutief werk. 
  4. De verantwoordelijkheid van Cognix is beperkt tot de teruggave of gedeeltelijke teruggave van de prijs die hij heeft ontvangen voor het niet conforme gedeelte van het order. 
  5. Cognix wijst alle verdere verantwoordelijkheid af, zo ook voor alle schade toegebracht aan personen of goederen door geleverde of verkochte koopwaar. 

 

Artikel 15 — Betaling 

  1. Cognix zal de facturen sturen via elektronische weg, tenzij de Klant uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven om de facturen via de post te ontvangen. Tenzij andersluidende bepaling is de Klant akkoord om alle communicatie met Cognix en aangestelden te voeren via digitale communicatie (e-mail). 
  2. Cognix heeft het recht om 45% voorschot te vragen bij elke opdracht; een tweede 45% kan gevraagd worden na aanvaarding design; het saldo bij oplevering. 
  3. De factuur is betaalbaar binnen een termijn van 14 dagen na factuurdatum. Het bedrag is betaalbaar per overschrijving aan Cognix op het bankrekeningnummer BE97 0019 5528 2449 (BIC GEBABEBB, HELLO BANK)
  4. De ontvangst van de factuur geldt van rechtswege en volgens artikel 1139 van het Burgerlijk Wetboek als ingebrekestelling, zonder dat er enige akte nodig is. Elke niet-betaalde factuur brengt vanaf de vervaldag van rechtswege en zonder aanmaning of ingebrekestelling ten laste van de klant een intrest op van 12 % per maand. 
  5. Wanneer de factuur onbetaald blijft gedurende vijftien dagen na de tweede aanmaning, zal de schuld bovendien worden verhoogd met 10 % van het factuurbedrag, met een minimum van €  65,00 excl. BTW. 
  6. Bij facturatie van één of meerdere leveringen, in mindering op een nog niet volledig geleverde bestelling, kan de klant zich hierop niet beroepen om de betaling uit te stellen tot na de volledige levering. 
  7. Bij gebreke aan betaling van de factuur of één der facturen op de vervaldag, behoudt Cognix zich het recht voor de onmiddellijke betaling te eisen van alle vorderingen die nog open staan en iedere bestelling of lopend contract te verbreken. 
  8. Indien op verzoek van de klant, de bestelling geannuleerd wordt of de uitvoering geschorst, zal de facturatie geschieden op basis van het op dat ogenblik verrichte werk of stadium van uitvoering. 
  9. Indien er bij Cognix op enig moment twijfels rijzen omtrent de kredietwaardigheid van de Klant door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de Klant, bij niet- of laattijdige betaling van één of meerdere facturen en/of enige andere aanwijsbare gebeurtenis, behoudt Cognix zich uitdrukkelijk het recht voor om voor nog uit te voeren leveringen een voorafgaande betaling te eisen, dan wel (andere) zekerheden te vragen, zelfs indien de goederen en/of diensten reeds geheel of gedeeltelijk werden verzonden en/of geleverd. Indien de Klant weigert om op het verzoek van Cognix in te gaan, behoudt Cognix zich het recht voor om de overeenkomst onmiddellijk, eenzijdig en zonder enige vergoeding te ontbinden. In voorkomend geval is de Klant een forfaitaire schadevergoeding van 10% van de totale prijs van de bestelling verschuldigd. 
  10. Cognix heeft het recht om, zonder voorafgaande ingebrekestelling, haar verbintenissen ten aanzien van de Klant geheel of gedeeltelijk te schorsen indien de Klant zijn verplichtingen ten opzichte van Cognix, om welke reden dan ook, niet nakomt. 
  11. Betalingen die de Klant aan Cognix verricht, worden in de eerste plaats aangerekend op de door de Klant verschuldigde kosten, daarna op de verschuldigde interesten en pas in de laatste instantie op de verschuldigde hoofdsom. 
  12. Indien een der partijen één van haar essentiële verbintenissen niet nakomt, zoals de tijdige betaling van de factuur of de tijdige levering, heeft de andere partij het recht om de overeenkomst zonder rechterlijke machtiging en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling te ontbinden. In dat geval is de in gebreke blijvende partij aan de andere partij een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd ten belope van 10% van de waarde van de bestelde goederen, onverminderd het recht van de schuldeiser om een hogere vergoeding te vorderen mits bewijs van hogere werkelijke geleden schade. 

 

Artikel 16 — Betalingscondities en eigendomsvoorbehoud 

  1. De eigendom van de verkochte goederen zal pas worden overgedragen op de Klant na de volledige voldoening door de Klant van al hetgeen als tegenprestatie van de door Cognix geleverde of te leveren goederen aan Cognix verschuldigd is, met inbegrip van de betaling van de overeengekomen prijs, kosten, interesten en eventuele schadevergoedingen. Niettemin zullen de risico’s van het verlies of de vernietiging van het verkochte goed integraal worden gedragen door de Klant vanaf het moment dat het verkochte goed aan hem werd geleverd. 
  2. Tot het ogenblik dat de eigendom van het goed effectief aan de Klant is overgedragen, (i) is het de Klant uitdrukkelijk verboden om de geleverde goederen als betaalmiddel aan te wenden, te verpanden of te bezwaren met enig ander zekerheidsrecht; (ii) zal de Klant op de geleverde goederen een teken aanbrengen dat duidelijk leesbaar weergeeft dat de geleverde goederen eigendom blijven van Cognix. Voor zover als nodig wordt onderhavige clausule voor elke levering geacht te zijn herhaald. De Klant verbindt zich ertoe om Cognix onmiddellijk via aangetekend schrijven te verwittigen van elk beslag dat door een derde op de verkochte goederen zou worden gelegd. 
  3. De Klant draagt een zorgplicht met betrekking tot de onder het eigendomsvoorbehoud vallende goederen en dient deze in perfecte staat op een daartoe geschikte en reine plaats op te slaan en te bewaren overeenkomstig de hoogste standaarden en veiligheidsvereisten die gangbaar zijn in de sector. De Klant dient deze goederen tot op het moment van de eigenlijke eigendomsoverdracht bovendien te verzekeren tegen alle in de sector gebruikelijke risico’s (met inbegrip van doch niet uitsluitend bederf of enige andere vorm van verval, brand, waterschade en diefstal) en de desbetreffende verzekeringspolis op eerste verzoek ter inzage aan Cognix voor te leggen. 
  4. De Klant verbindt er zich toe om Cognix te verwittigen indien de verkochte goederen worden opgeslagen in een pand dat niet haar eigendom is en zal op verzoek van Cognix de identiteit van de eigenaar meedelen.

 

Artikel 17 — Aansprakelijkheid 

  1. In geen geval is Cognix  aansprakelijk voor rechtstreekse of onrechtstreekse schade zoals bv. commerciële of financiële verliezen, verlies van data, verlies van reputatie, winst of omzetderving, verlies van klanten of verliezen als gevolg van gerechtelijke stappen door derden ondernomen tegen de klant (niet- exhaustieve opsomming). 
  2. Cognix kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor eventuele uitval van de software systemen of gedeelten ervan door technische of andere storingen of vanwege cyberaanvallen (niet-exhaustieve opsomming). 
  3. Cognix kan niet aansprakelijk gesteld worden voor enige schade in hoofde van de opdrachtgever of een derde partij indien het afgeleverde product niet-conform wordt bevonden door enige andere derde partij op wiens platform (zoals bijvoorbeeld de Apple of Android App Store) het product ter beschikking van het publiek gesteld wordt.
  4. Cognix kan in geen geval aansprakelijk gesteld worden voor eventueel verlies van data zoals bv. diefstal (niet-exhaustief).

 

Artikel 18 — Bevoegdheid en toepasselijk recht 

  1. Elk geschil dat ontstaat naar aanleiding van deze overeenkomst, kan alleen beslecht worden door de rechtbanken van Antwerpen, dit geldt evenzeer voor betwistingen in kortgeding. Alleen het Belgisch recht is van toepassing. 

 

Artikel 19 — Verwerking van persoonsgegevens 

  1. Cognix verbindt er zich toe haar activiteiten te verrichten in overeenstemming met de GDPR wetgeving zoals geldend ten tijde van de verwerking. Cognix zal slechts optreden als verwerker van de gegevens in de zin van de AVG. 
  2. De Klant erkent bij ondertekening van de offerte een exemplaar van de privacyverklaring van Cognix te hebben ontvangen en de inhoud daarvan te hebben gelezen en aanvaard. 
  3. De overeenkomst voor de verwerking van gegevens maakt integraal deel uit van onderhavige voorwaarden en regelt het luik van de verwerking van persoonsgegevens.

Klaar om aandacht te trekken?

We maken er samen een succes van!